KLANTENPORTAAL
logo Axent notarissen

Schip kopen

Een schip kopen in de haven van Terneuzen

De haven van Terneuzen is een van de grootste havens van Nederland en daarom hebben wij uitgebreide ervaring op het gebied van scheepspraktijk. Onze dienstverlening omvat alles van het teboekstellen van een (nieuw) schip tot het regelen van een overdracht of het vestigen van een recht van hypotheek op een schip. Zelfs een naamswijziging van uw schip kunnen wij voor u regelen.

Het teboekstellen of registreren van een schip betekent dat het wordt vastgelegd in de openbare registers van het Kadaster, waarmee de eigendom wordt bevestigd. Bij de registratie krijgt uw schip een uniek brandmerk, een identificatienummer. Deze registratie biedt het voordeel dat u een recht van hypotheek op het schip kunt vestigen.

Onze dienstverlening beperkt zich niet tot de beroepsvaart; we kunnen ook motorjachten die (voornamelijk) voor pleziervaart worden gebruikt, teboekstellen. Wat uw behoeften ook zijn, wij staan klaar om u deskundig en juridische te adviseren en begeleiden bij bijvoorbeeld het kopen van een schip en vele andere nautische zaken.

Schip kopen? Axent Notarissen in Terneuzen is thuis in de havens en kan u deskundig adviseren

Contact opnemen

Een schip kopen kan niet zonder deskundig juridisch advies

Win deskundig advies in bij een notaris voordat u overgaat tot de aankoop van een schip.
Een schip kopen is een bijzonder proces dat vergelijkbaar is met het kopen van een huis, maar met enkele specifieke kenmerken. Uiteraard doet u eerst onderzoek naar de markt, het type schip dat u wilt kopen en laat u het schip keuren voordat u tot koop overgaat. Of u nu een beroepsvaartuig of een pleziervaartuig wilt kopen, het is in beide gevallen belangrijk om goed voorbereid te zijn en deskundig advies in te winnen. Dit voorkomt problemen en u bent ervan verzekerd dat de koop (of verkoop) volgens de wettelijke regels verloopt.

Teboekstelling van een schip

Het teboekstellen van een schip is een belangrijke stap die zorgt voor een veilige en transparante afhandeling van transacties en juridische kwesties rond het eigendom van het schip.

Met het teboekstellen van een schip wordt het schip officieel geregistreerd in de openbare registers van het Kadaster. Dit is vergelijkbaar met de registratie van onroerend goed en bevestigt uw eigendom van het schip. Deze registratie biedt bescherming en zekerheid als eigenaar van het schip, en maakt het mogelijk om toekomstige transacties met het schip, zoals verkoop of overdracht, gemakkelijker en transparanter af te handelen.

Bij de registratie krijgt het schip een uniek identificatienummer, het brandmerk, dat in het schip zelf wordt aangebracht. Dit nummer dient als bewijs van de registratie en helpt om het schip eenvoudig te identificeren en om geschillen over eigendom te voorkomen.

Teboekstelling legt de basis voor het vestigen van rechten op het schip, zoals een recht van hypotheek. Dit is vooral van belang bij het afsluiten van een lening voor de aankoop van het schip, aangezien de bank zekerheid kan vragen door een recht van hypotheek op het schip te vestigen.

Het teboekstellen van een schip kan een complex proces zijn, en de begeleiding van een notaris is hierbij essentieel. De notaris zorgt ervoor dat de registratie volgens de wettelijke vereisten wordt uitgevoerd. Ook kan de notaris u adviseren over eventuele rechten en plichten die aan het schip verbonden zijn.

Hypotheek op een schip

Een hypotheek op een schip is vergelijkbaar met een hypotheek op een woning, maar heeft specifieke kenmerken die aansluiten bij de maritieme sector. Bij een hypotheek op een schip wordt het vaartuig als onderpand gebruikt voor een lening. Dit betekent dat de bank een recht van hypotheek op het schip vestigt, waardoor het schip kan worden verkocht als u niet aan uw betalingsverplichtingen voldoet.

De hypotheekverstrekker, meestal een bank, wil zekerheid hebben dat de lening wordt terugbetaald. Daarom wordt het recht van hypotheek gevestigd door een notariële akte, die wordt ingeschreven in het Kadaster. Deze inschrijving geeft de hypotheekverstrekker een formeel recht op het schip als onderpand.

Bij het afsluiten van een hypotheek op een schip is het belangrijk om de voorwaarden goed te begrijpen, zoals de rentevoet, looptijd van de lening en aflossingsvoorwaarden. Axent Notarissen kan u hierbij begeleiden en advies geven, zodat u de juiste keuzes maakt voor uw specifieke situatie. Met de juiste begeleiding verloopt het proces volgens de wettelijke vereisten, waardoor u met vertrouwen de aankoop van uw schip kunt voortzetten.

Axent Notarissen help u een schip kopen zonder zorgen

De rol van de notaris bij het kopen van een schip is van onschatbare waarde.
Een schip kopen zonder zorgen kan niet zonder een notaris als betrouwbare partner die u door de complexiteit van het proces begeleidt.

Axent Notarissen is, door haar vestiging in Terneuzen, volledig thuis in de juridische wereld van de scheepvaart. Wij zorgen ervoor dat alle juridische documenten correct en volgens de wettelijke regels worden opgesteld, zoals de koopovereenkomst, hypotheekakte en registratie in het Kadaster.

Wij informeren u over eventuele rechten en plichten die aan het schip zijn verbonden of andere bijzondere bepalingen. Met de kennis van Axent Notarissen aan uw zijde kunt u erop vertrouwen dat uw belangen worden beschermd en kunt u op een transparante en veilige manier uw schip kopen. Dankzij onze deskundige begeleiding kunt u zorgeloos investeren in een nieuwe op het water!

4 veelgestelde vragen over een schip kopen.

Om eigenaar te worden van een schip moet u een notariële akte van levering opstellen en laten passeren bij een notaris. Vervolgens moet de akte worden ingeschreven in het scheepsregister.
Ja, een schip wordt beschouwd als een registergoed als het wordt geregistreerd in het scheepsregister (teboekgesteld) en overdraagbaar is via notariële akte.
Een leveringsakte, ook transportakte, is een notariële akte die de overdracht van eigendom van een registergoed, zoals een huis of een teboekgesteld schip, van de verkoper naar de koper formaliseert. Het bevat details zoals de identiteit van de betrokken partijen, de beschrijving van het onroerend goed en de voorwaarden van de transactie.
Het inschrijven van een boot bij het kadaster (het teboekstellen) is verplicht om de juridische eigendom van het vaartuig te vestigen en om rechten en verplichtingen met betrekking tot het schip vast te leggen. Dit biedt zekerheid over de eigendom en voorkomt geschillen over de eigendomsrechten in de toekomst.

Axent Notarissen is een uitstekende keuze bij het kopen van een schip vanwege hun expertise in maritieme wetgeving en ervaring in het afhandelen van scheepstransacties. Met grondige kennis van de juridische en financiële aspecten van het kopen van een schip, kunnen wij die professionele begeleiding bieden die u nodig heeft wanneer u overweegt een om een schip te kopen.

Contact opnemen
  • Oprichting
    Bedrijf starten?
    Als u een eigen bedrijf wilt beginnen, hebt u veel te regelen. Denk daarbij ook aan de keuze van de meest geschikte bedrijfsvorm. Zoveel mogelijkheden, zoveel zaken om rekening mee te houden.
    Meer informatie
  • Projectontwikkeling
    Projectmatige (nieuw)bouw plannen?
    Als projectontwikkelaar is het prettig om te weten dat je één aanspreekpunt hebt. En dat je gedurende het gehele project kunt rekenen op vakkundige hulp en advisering.
    Meer informatie
  • Wonen
    Huis gekocht?
    Hebt u een koopwoning op het oog? Voordat u tot de koop overgaat, moet u zich eerst in een aantal zaken verdiepen.
    Meer informatie
  • Overlijden
    Afwikkeling nalatenschap
    Wat u moet regelen na een overlijden en wat gebeurt er met de erfenis? Hoe verdeel je een nalatenschap? Lees meer over afwikkeling van de nalatenschap.
    Meer informatie
  • Over ons
    Toegankelijk en ’to the point’
    Onze notarissen en medewerkers zijn er voor u als klant. Het is ons werk om zaken te formaliseren en dat woord raakt gelijk de kern van de zaak: het formele ziet u terug in onze contracten en documenten.
    Meer informatie
  • Relatie
    Gaan jullie trouwen?
    Bij trouwen of een geregistreerd partnerschap gelden wettelijke regels. Huwelijkse voorwaarden en partnerschaps­voorwaarden maken die regels voor elke situatie op maat.
    Meer informatie
  • Werken bij
    Werken bij Axent
    Welkom bij Axent, de (werk)plek waar professionaliteit en aandacht voor elkaar prima samengaan.
    Meer informatie
logo Axent Notarissen
Wij zijn een zelfstandig notariskantoor in Terneuzen met expertise in familierecht, onroerend goed en ondernemingsrecht. Een notariskantoor in Zeeland, waarbij maatwerk en efficiëntie centraal staan.
Openingstijden: werkdagen van 08.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur
NL14 RABO 0362 3800 66
NL61ABNA0511042507
Kvk 59 36 26 77
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram